De 26-jarige Robin Verhorst uit Alphen aan den Rijn werkte hiervoor zes jaar bij een groot incassobureau in Amsterdam. Na leuke stappen gezet te hebben binnen het bedrijf en de kneepjes van het vak geleerd te hebben, merkte hij dat zijn klanten tevreden waren over zijn werkwijze. ‘’Toen dacht ik, waarom begin ik niet voor mezelf?’’

En dat deed hij. Zijn moeder was al ruime tijd bezig met Balance Business Support, een administratiekantoor. ‘’Dat hebben we uitgebreid met een incassotak’’, vertelt hij. ‘’Het is een mooie aanvulling op elkaar. Balance Credit Support is er voor klanten die problemen hebben met openstaande facturen. Balance Business Support kan daarnaast ondersteunen in de administratie.’’

Balance Credit Support

Balance Credit Support is dus een incassobureau die achterstallige facturen incasseert voor haar klanten. ‘’Als een persoon of een bedrijf iets afneemt op rekening en vervolgens niet betaalt, zorgen wij ervoor dat er wel wordt betaald.’’

En dat wordt niet op de ouderwetse manier gedaan. ‘’Incassobureaus zijn van oorsprong best wel ouderwets en zijn veel bezig met brieven en e-mails. Wij proberen meer met de tijd mee te gaan en maken gebruik van WhatsApp, Tikkie en betaalverzoeken. Naast de debiteur komen te staan, in plaats van als dwingende autoriteit erboven te hangen, dat vinden we belangrijk. Uiteindelijk bereik je daar meer mee.’’

Onwil en onmacht

Balance Credit Support hanteert dan ook een persoonlijke benadering. ‘’We proberen áltijd met iemand mee te denken. Vaak kan je het splitsen in twee redenen: onwil en onmacht. Bij onmacht kijken we samen naar een oplossing of bijvoorbeeld een ruime betalingsregeling. Maar er zijn ook debiteuren die bewust niet betalen.’’ En dan komt de rechter erbij kijken. ‘’We doen zowel het buitengerechtelijke als het gerechtelijke traject. Wil iemand niet betalen? Dan gaan we uiteindelijk naar de rechtbank. Natuurlijk is dat niet wat we willen, dat is voor niemand leuk. Maar gelukkig komt dat weinig voor.’’

Incasso in coronatijd

In de tijd van het coronavirus is het voor veel mensen en bedrijven lastig geworden om hun facturen op tijd te betalen. ‘’Dat is lastig, want je moet soms best hard zijn. Hoe hard ga je zijn en hoe erg ga je doorpakken? De balans daar in vinden is lastig. Het komt dan ook wel eens voor dat mensen het niet terecht vinden hoe veel druk je uitoefent.’’ Hoe hij daarmee omgaat? ‘’Als je echt niet kan betalen, probeer dat dan aan te tonen. Dan zoeken we samen naar een oplossing.”

Balance Credit Support is te vinden op de Baronie 40-42 en te bereiken via +31(0)85 048 1131 of info@balancecreditsupport.nl.