Mike is in 2021 begonnen als junior en heeft het vak middels 'learning on the job’ geleerd onder begeleiding van ervaren collega's. Nu ruim twee jaar later gaat Mike zelfstandig naar de klanten om problemen te verhelpen en (preventief) onderhoud te verrichten aan de machines. De klanten bevinden zich in de procesindustrie waar veelal de basisproducten worden gemaakt en waar de machines zoals malers en mixers worden toegepast.
De machines bij de klanten waar Mike en zijn collega's aan 'sleutelen’ bevinden zich verschillende industrieën zoals verf, farmacie, voedsel, cosmetica en geneeskunde.
Veel historie met betrekking tot het onderhoud van de machines is terug te vinden in het onderhoudsbestand en met die gegevens kijken zij naar de machine en wordt er bepaald of een specifiek onderdeel vervangen moet worden of welk onderhoud er nodig is.
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Ik start elke dag vanuit huis en controleer elke ochtend naar welke klant ik moet, welke contactpersoon ga ik spreken en welke werkzaamheden staan mij te wachten? Ik check ook altijd de route waar ik naartoe moet, veelal van onze klanten bevinden zich in België waar ik tussen 8u-9u aanwezig moet zijn. Voornamelijk zijn de werkzaamheden preventief onderhoud aan machines en kan ik soms één hele dag of een dagdeel bij een klant zijn, afhankelijk van de complexiteit of aantal machines dat er is bij een klant. Tussendoor ben ik ook nog bereikbaar voor storingen waar ik eventueel naar toe moet", aldus Mike.
Wat maakt je werk als Field Service Engineer leuk?
“De afwisseling maakt het leuk! Werkelijk geen dag is hetzelfde. Je kan soms één of twee dagen bij een klant aan het werk zijn aan twee grote machines of een hele week bij één klant met verschillende machines. Dit zijn vaak de grote installatie klussen die je met je collega's samendoet. Dat zijn wel altijd de leukste klussen om te doen. Je maakt dan wel lange dagen en bent veel van huis, maar de gezelligheid met je collega's maakt veel goed. Einde dag eten we gezellig met elkaar en drinken we een biertje! Je leert elkaar op die manier heel goed kennen en zijn we inmiddels een hecht team geworden", vertelt Mike.
Wat voor een collega ben jij?
“Een sfeermaker! Ik vind -naast serieus je werk doen- gezelligheid binnen het team erg belangrijk! Er moet zeker gelachen worden. Maar ik ben ook oplossingsgericht en behulpzaam. Om een voorbeeld te geven: Einde dag bel ik altijd met mijn collega om te vragen hoe zijn dag is geweest. We sparren dan met elkaar. Laatst had mijn collega Perry een dag wat uitliep qua planning. Dan bied ik aan om te helpen. Kleine moeite om naar hem toe te rijden en de klus samen te klaren", aldus Mike.
Eskens als werkgever
Eskens bestaat uit twee verschillende bloedgroepen; Tinting en Process. Maar hoe verschillend ze ook zijn, je hebt elkaar nodig. Process zit in de voorbewerking en Tinting zit in de nabewerking. Mike vertelt: "dat is mooi om te zien binnen de organisatie dat je elkaar op die manier ook nodig hebt! Verder biedt Eskens veel mogelijkheden om te groeien en je daarin te ondersteunen."
Wat is het meest bijzondere wat je hebt meegemaakt bij Eskens?
"Het meest bijzondere vind ik altijd wel dat je op plekken komt waar niemand komt! Het kan de ene keer heel ‘clean’ en steriel zijn of juist heel stoffig waarbij de metaal poeder die de machine vermaalt in je neusgaten zitten”, aldus Mike.
Wil jij ook werken binnen dit hechte team bestaande uit Mike, Perry en Ed? We zijn op zoek naar collega's! Check de vacature Field Service Engineer de website.