Met zijn perfecte proporties, vloeiende lijnen en aerodynamische details komt de SKODA SCALA over als sportief en modern. Aan de voorkant wordt hij gekenmerkt door zijn ŠKODA-grille, zijn scherpe koplampen met LED-techniek en zijn Air Curtains aan beide zijkanten. De SKODA SCALA is het eerste SKODA-model dat optioneel beschikbaar is met dynamische richtingaanwijzers achter en een verder doorlopende achterruit. Bij die laatste staat het woord ŠKODA niet op het plaatwerk, maar op het raam zelf. De SKODA SCALA is leverbaar met lichtmetalen wielen in de maten 15- tot 18-inch.

Invloeden van de VISION RS zijn niet alleen terug te vinden in het uiterlijk van de SKODA SCALA, maar ook in zijn interieur. Dat is optioneel uit te rusten met een Virtual Cockpit, die met 10,25-inch de grootste is in zijn segment. Iets wat overigens ook geldt voor de bagageruimte van de SKODA SCALA. Die meet standaard 467 liter, maar is te vergroten naar 1410 liter door de achterbank neer te klappen. Dankzij een relatief lange wielbasis (2649 mm) is er voor de passagiers op de achterbank 73 mm aan beenruimte beschikbaar.

 

Vijf motoren beschikbaar voor SKODA SCALA
Er zijn vijf motoren beschikbaar voor de nieuwe SKODA SCALA. Allemaal zijn ze voorzien van directe injectie en een turbocompressor. Daarbij voldoen ze aan de Euro 6d-TEMP-emissiestandaard. SKODA levert een 1.0 TSI-turbodriecillinder met 70 kW/95 pk en 175 Nm of 85 kW/115 pk en 200 Nm. Daarboven staat een 1.5 TSI-turboviercilinder met 110 kW/150 pk en 250 Nm. De basismotor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, de 115 pk en 150 pk sterke krachtbronnen krijgen een verzet meer. Optioneel is er voor die twee versies een DSG-automaat met dubbele koppeling leverbaar.

SKODA levert verder een 1.6 TDI-turbodiesel met 85 kW/115 pk en 250 Nm en een 1.0 G-TEC die op aardgas rijdt. Dat laatste model heeft een driecilindermotor met 66 kW/90 pk en 145 Nm en komt pas later in 2019 op de markt. Zowel de diesel- als de CNG-variant van de SKODA SCALA is uitgerust met een handgeschakelde zesbak. Die eerste kan ook met een zeventraps DSG-automaat worden besteld. Alle motorvarianten hebben een stop/start-systeem en winnen remenergie terug. De 1.5 TSI schakelt twee cilinders uit als er weinig vermogen wordt gevraagd.

Met zijn standaardonderstel is de SKODA SCALA al wendbaar en sportief, maar kopers kunnen ook voor het nieuwe Sport Chassis Control kiezen. Dat verlaagt de auto met 15 mm en heeft instelbare dempers die via Driving Mode Select kunnen worden ingesteld op Normal en Sport. Voor de stuurbekrachtiging, gasrespons en versnellingsbak zijn in totaal vier settings: Normal, Sport, Eco en Individual.