De verkiezing Best Workplaces® Nederland is een initiatief van het Great Place To Work Institute, een onafhankelijke organisatie die goed werkgeverschap stimuleert. Deze organisatie is werkzaam in zestig landen en stelt al 35 jaar het belang van de medewerker voorop. De score die het intituut toekent aan bedrijven komt hoofdzakelijk voort uit een onderzoek onder de medewerkers. Aan de hand van zestig stellingen, die anoniem worden verzameld, volgt een trust index. Deze bepaalt voor een groot deel het eindresultaat, naast een culture audit die het management ondergaat.

Aantrekkelijke werkgever

“Dit onderzoek is voor ons zo waardevol, omdat de stem van de medewerker het zwaarst weegt”, zegt Richard Enthoven. “Het gaat bijvoorbeeld over in welke mate je jezelf kunt ontplooien en ontwikkelen. Of je hier jezelf kunt zijn, optimaal kunt presteren. En of je ondersteuning voelt van collega’s en het management. Toetsing vindt mede plaats aan de hand van actuele thema’s zoals diversiteit, duurzaamheid, inclusie en vertrouwen. Vanaf een score van 70% krijg je als bedrijf het certificaat ‘Great Place To Work’, een eervolle vermelding die je een jaar lang mag dragen. Wij scoorden 97%.”

Hoge positie

Daarmee schaart Blue Bricks zich tussen the best of the best in de categorie middelgrote bedrijven. Het bericht dat de consultants in ieder geval een top-10 positie hadden bemachtigd kwam in mei van dit jaar. Op welke plek hield de organisatie nog even geheim tot 2 juni. Een comité van Great Place To Work kwam per feestbus de uiteindelijke plek op het ereschavot bekendmaken. Op de groene campus van Blue Bricks aan de Steekterweg in Alphen aan den Rijn werden zij opgewacht door een deel van de negentig enthousiaste medewerkers. “De deur ging open en het dak ging eraf”, lacht Enthoven. “We zijn ook nog eens de hoogste nieuwe binnenkomer en het hoogst scorende consultancybureau”, vertelt hij trots.

Great Place To Work

“Zo’n cultuur zet je niet met een paar mensen neer, maar met z’n allen”, aldus Ronald van Steennis, oprichter en mede-eigenaar van Blue Bricks. “Ieder individu heeft daar een belangrijke bijdrage aan en alleen mét elkaar houd je die in stand. Wij hebben de voorwaarden geschept waarbij iedereen z’n volledige potentieel kan benutten. Bijvoorbeeld door een groene werkomgeving te creëren; een unieke werklocatie midden in de natuur. Wij werken als consultants aan digitale veranderingen met en voor klanten, waarbij onze eigen locatie de verbindende factor is. Op deze plek vindt binnen en buiten tussen het groen overleg plaats, maar organiseren wij ook teambuildingactiviteiten en trainingen. Er is bijvoorbeeld een padelbaan om een balletje te slaan, een vergadertipi en een fitnessruimte. Jaarlijks organiseren we hier ook een Wim Hof Challenge.”

Groeiprogramma

Naast een aangename en inspirerende werklocatie biedt Blue Bricks medewerkers een onbeperkt groeiprogramma. Er zijn zestig trainingen waar zij gebruik van kunnen maken volgens het all you can learn-principe. Van vakinhoudelijke tot leiderschapstraining, en van soft skills tot training voor geestelijke en mentale fitheid. Opvallend zijn ook de reizen die worden georganiseerd. Zoals het ‘Blue Bricks Adventure’ in 2021, waarbij medewerkers een onvergetelijk avontuur door Jordanië maakten. En wil je een week werken aan je persoonlijke ontwikkeling, dan kan dat in een villa in de Portugese Algarve, samen met je collega’s. Blijf je op de zaak, dan kun je een massage krijgen onder werktijd. Of een gesprek met de psycholoog aanvragen voor een geestelijke APK.

Inspiratie voor anderen

“Er is nog een wereld te winnen in goed werkgeverschap”, vindt Van Steennis, gelet op de wijze waarop de meeste andere bedrijven werken. “Door de medewerker in alles wat wij doen op de eerste plaats te zetten, kan iemand zijn of haar volledige potentie benutten. Medewerkers maken dan een groei en ontwikkeling door die anders nooit wordt gerealiseerd. Het is bijna magisch wat er dan op zakelijk vlak - maar ook privé - mogelijk is. Dát is waar het wat mij betreft om draait om een Great Place to Work te zijn. Ik hoop dat we andere bedrijven hiermee inspireren om het ook radicaal anders aan te pakken.”